Salgstips

Viktig å huske på

  • Ha en person som er ansvarlig for gjennomføring av prosjektet (dugnadsansvarlig).

  • Opprett gjerne en Facebook-gruppe for enkel kommunikasjon med dugnadens deltakere.
  • Sett en tidsfrist for når deltakerne skal hente varene sine.

  • Orienter deltakerne om hvor lang tid dere har på å selge produktene.

  • Ha en plan for hvordan dere skal samle inn pengene, for eksempel ved å opprette en konto i banken som deltakerne betaler inn til.

Salget kan utføres på 2 ulike måter

  1. Dere blir enige om et antall hver deltaker skal selge. Vi sender varene umiddelbart og dere starter salget. Vi anbefaler denne måten dersom målet er å sikre størst mulig inntjening.

  2. Dere bruker våre salgsark og gjør forhåndssalg. Salgsarkene brukes til å notere bestillinger fra kunder på forhånd slik at dere vet hvor mye dere skal bestille. Når dere mottar produktene er det bare å levere dem ut og samle inn pengene. Salgsarkene kan lastes ned her. NB: Vennligst gi beskjed før dere setter i gang med forhåndssalg, slik at vi klarer å beregne nok varer på lager.

Hvem kan dere selge til?

  • Tenk gjennom hvem dere kjenner. Start gjerne med venner, familie, naboer og kollegaer. I mange tilfeller er dette tilstrekkelig for å få solgt produktene.
  • Dørsalg: mange får gode resultater av dørsalg til naboer. Gå ikke bare til de som bor nærmest, men i hele området der du bor.
  • Stands: dere kan også sette opp utsalgssteder for eksempel utenfor kjøpesenter eller butikker. Husk å spørre om tillatelse på forhånd.

Hva bør vi si til kundene?

Etter vår erfaring ønsker de aller fleste å støtte en god sak. De fleste har jo selv deltatt på klassetur eller vært med i idrettslag, forening eller russegruppe. Det kan likevel være lurt å forberede seg litt.

  • Fortell hvem du er, hvem du selger for og hva inntektene går til.

  • Smil og vær høflig – en hyggelig selger er alltid positivt.
  • Kjenn produktet du selger slik at du kan svare på spørsmål fra kundene. Hva gjør produktet ditt spesielt? Les gjerne mer på produktsiden.

  • Husk å takke skikkelig! Dette gjør det enklere å selge igjen en annen gang.

Bruk sosiale medier

Noe så enkelt som å publisere en status på sosiale medier kan øke salget betraktelig. Ofte renner det inn meldinger fra venner og bekjente som gjerne kan tenke seg å kjøpe. Slike kanaler er rett og slett geniale for å nå flere kunder. Tips til bruk av ulike sosiale medier:

  • Facebook – publiser en status om at du selger tennbriketter av enestående kvalitet. Legg gjerne ved bilder og fortell hva pengene går til og hvor mye produktene koster.
  • Instagram – her kan dere gjøre det samme ved å legge ut såkalte «historier». Mange russegrupper, idrettslag og foreninger har egen Instagram-konto, så et godt råd er å informere om salget gjennom denne kontoen også.
  • Snapchat – legg ut på «mystory» eller send snaps med bilder og informasjon til venner og bekjente.

PS: vi blir ikke fornærmet om du lagrer produktbildene fra nettsiden for å dele på sosiale medier. Ta kontakt, så kan vi også sende produktbilder på e-post om ønskelig.

Påminn deltakerne om muligheten til å bruke Vipps

Ved dørsalg kan man fra tid til annen oppleve at det ikke finnes kontanter i husstanden. Derfor er det lurt å påminne deltakerne om muligheten til å bruke Vipps. Man trenger verken bankkonto eller betalingskort fra DNB for å benytte tjenesten. Vipps er gebyrfritt ved beløp under 5 000 kr og kan brukes av alle personer fra 15 år og eldre.

Når noen har sendt deg penger via Vipps vil du umiddelbart motta beskjed om at pengene er på vei. Når du har fått denne meldingen kan du trygt overlevere produktet. Pengene kommer inn på din konto senest 1 virkedag etter utført transaksjon.

Vi vet hva som skal til for å gjennomføre en vellykket dugnad

Dere er selvfølgelig alltid velkommen til å kontakte oss for flere tips og veiledning. Vi har lang erfaring med dugnadsarbeid og er klare til å hjelpe dere.